Den omöjliga idén blir aldrig gammal

 

ICA bygger på en idé från 1917. Hakon Swenson i Västerås skapar då en inköpscentral som ägs av handlarna själva. De får samlad styrka i inköp, men konkurrerar fortfarande med varandra lokalt. En ”omöjlig idé” – som fungerat sedan dess. Här berättar vi om ett sekel med fria handlare i samverkan, om mat, butiker, kunder, kampanjer – och allt annat som hör till dagens ICA.

Utvecklingen

Självständiga handlare som tillsammans äger sin inköpscentral - men som inte måste köpa från den. Och som konkurrerar med varandra lokalt. Den idén från 1917 är grunden för allt ICA gör.

Butikerna

Butikerna, och handlarna som driver dem, är grunden för allt ICA gör. Men hur många de är och hur stora de är har varierat över tiden. Och det var länge som de inte ens hette ICA. 

Maten

Inköpta, egna, exotiska. Färska, i konserv eller djupfrysta. Varorna i ICAs sortiment har levt med svenska folkets smakutveckling.  Och så alla dessa recept sen...

Kundmötet

Utan kundmötet skulle ICA stanna.  I butik, via reklam, genom alla olika tjänster. Den leder till nya varor och erbjudanden - ända sedan 1917.

Människorna

Många är profilerna som satt sin prägel på ICAs historia. Från Hakon Swenson och de fyra ursprungliga inköpscentralernas chefer till dagens drivande krafter.

Berätta din historia

Har du en ICA-historia att berätta? Vi vill gärna att du hör av dig. Korta minnen, längre texter, brev, bilder... Och ifall du har historiskt material som du vill arkivera vill också höra av dig. Kontakta oss på Centrum för Näringslivshistoria, som tar hand om ICAs historiska material åt dem och även sköter den här sajten.
Kontakta oss

Gör en djupdykning i vårt digra arkiv

Läsvärt just nu

    När startade ICA egentligen?

    Vilket år grundades ICA egentligen? Namnet börjades ju inte användas förrän 1938. Men då samarbetade ju fyra inköpscentraler redan sedan länge. Och Hakon Swensons ide tog ju form redan 1917…

    ICAnder och MonICA introduceras

    Den version av ICAnder som kommit att bli intimt förknippad med ICA, och som fungerat som en samlande symbol för såväl ICA-företagen som ICA-handlarna, skapades 1971.

    Handlaren i huvudrollen

    Idag är det ICA-Stig. Tidigare var det ICAnder och MonICA. Handlaren har länge varit huvudperson i all ICAs marknadsföring.

    Maja-Lisa Furusjö, chefredaktör

    Maja-Lisa Furusjö (1919-2017) var reklamtecknaren från Västerås som kom att revolutionera konsumentjournalistiken på ICA Kuriren och på ICA Provkök.

    Från kärror till förarlösa truckar

    Förarlösa truckar, robotar och automatiserade flöden. En förändrad omvärld har drivit fram en storskalighet och en automatisering som ingen hade kunnat föreställa sig.

    Handla mat på nätet

    Via tv-skärmar skulle kunderna kunde göra sina beställningar och få varorna levererade till dörren. Dagens verklighet ligger inte långt därifrån, men vägen dit var inte spikrak.

    Hälsosam vänskap

    Det är mycket tack vare ICA som Oatly gått från att vara ett litet forskningsbolag vid Lunds Universitet till att bli Europas ledande aktör inom havrebaserade mejeriprodukter.

Bild och filmarkiv

  • Rimi i Norge.

    Motiv-ID: Rimi_Norge_ICA_060509_00546

    Fotograf: Martin Löf

    Tidpunkt: 2006-05-09

    Bildtext: Rimi i Norge.

  • Flera av de butiker i Stockholm som fick testköra Rimikonceptet...

    Motiv-ID: RIMI1

    Bildtext: Flera av de butiker i Stockholm som fick testköra Rimikonceptet vände sina trender uppåt.

  • Ett stort utbud av varje produkt präglar dagens butikshyllor, som...

    Motiv-ID: 160110_ICA_bergsjon_0447_ny

    Tidpunkt år från: 2016

    Tidpunkt år till: 2017

    Bildtext: Ett stort utbud av varje produkt präglar dagens butikshyllor, som här i ICA Bergsjön.

  • Plastbackar packas av en robot på DE i Västerås, 2006.

    Motiv-ID: 2006-03-16 (64)

    Fotograf: Conny Ljungberg

    Tidpunkt: 2006-03-16

    Bildtext: Plastbackar packas av en robot på DE i Västerås, 2006.

  • Motiv-ID: IMG_4254

  • ICA Maxi Stormarknad är de största ICA-butikerna som utöver livsmedel...

    Motiv-ID: omslag3 2003

    Tidpunkt: 2003

    Bildtext: ICA Maxi Stormarknad är de största ICA-butikerna som utöver livsmedel har ett rejält utbud av kläder, skor, hemtextil och husgeråd. Oftast placerade i utkanten av en tätort.

  • ICA Supermarket Åre. Åres e-handel, hemleverans.

    Motiv-ID: Are_001 ur bildbanken

    Mindre område: Ullån

    Ort: Åre

    Land: Sverige

    Bildtext: ICA Supermarket Åre. Åres e-handel, hemleverans.

  • ICA Kvantum – Stora butiker i utkanten av en tätort....

    Motiv-ID: Exterior Kvantum 2004 ica

    Tidpunkt: 2004

    Bildtext: ICA Kvantum – Stora butiker i utkanten av en tätort. Stort utbud av färskvaror och hög grad av manuell service.

  • 1917 - 1938
  • 1939 - 1965
  • 1966 - 1990
  • 1991 - 2017

1917

Grunden läggs för dagens ICA: AB Hakon Swenson bildas. ”Vi startar på toppen av en vulkan”, säger Hakon själv. Det är världskrig och varubristen i Sverige kastar livsmedels- och lanthandeln in i kris.  Då startar Hakon en grossistfirma – som ägs av handlarna själva.

Läs mer

1918

Hakon Swenson öppnar första kontoret på Sundins Snusfabrik, Slottsgatan 14 i Västerås.

1920

Kaffesorterna Luxus och Aroma, Hakonbolagets första egna varumärken, presenteras 5 mars i bolagets första annons i Vestmanlands Läns Tidning.

Läs mer om reklamen för Luxuskaffet

1922

Starten för en av de fyra andra inköpscentraler som så småningom ska bilda ICA: Svenska Varor grundas i Stockholm. 1924 byter man namn till Speceristernas Varuinköp och kallas oftast för SV (Essve).

Läs mer om SVs första år

1923

Hakon Swenson köper och tar över  Manne Tössbergs tidigare kontor. Byggnaden blir Hakonshus, som rivs 1978.  (Men redan 1957 flyttar Hakonbolaget in i ett nytt huvudkontor.)

Läs mer om Hakonshus

1931

Hakonbolaget beslutar att ”slutgiltigt” bli ”ett köpmännens eget engrossbolag” och ”en köpmännens egen ekonomiska organisation”. 1 400 handlare blir aktieägare.

Läs om vad som hände sen

1933

Delägarbonus i form av återbäring på förra årets inköp införs inom Hakonbolaget.

1935

Hakonsmärket introduceras.  På varan skrivs ”Ansluten till Hakons Köpmännens inköpscentral”.

1938

Grosshandlarfirman Ekström och Leffler omvandlar sig till inköpscentralen AB Eol.
Läs mer om EOL

K.J Karlsson i Östersund bildar inköpscentralen Nordsvenska Köpmanna AB.
Läs mer om Nordsvenska

Båda är inspirerade av de existerande inköpscentralerna Hakonbolaget (i mellansverige) och SV (i Stockholm)- och samma år går de fyra inköpscentralerna ihop och bildar det gemensamma ICA.

1938

De fyra inköpscentralerna Hakon (för Mellansverige), SV (för Stockholm och Gotland), Eol (för väst- och sydsverige) och Nordsvenska Köpmanna (för norr) beslutar i möte den 8 april för att starta ett gemensamt bolag: Inköpscentralernas AB, förkortat ICA. (Det konstituerande styrelsemötet hålls sedan 9 januari 1939.)

Läs om hur ICA bildades

1938

Företaget ger inför Gustav V:s 80-årsdag ut Hakons kokbok.

1940

ICA-förbundet bildas. I  dag heter det ICA-handlarnas Förbund. Till julhandeln erhåller butikerna över 3 000 reklambilder.

1940

ICA börjar med egen import av frukt och grönsaker.

1941

”Varför är ICANDER så glad?” hette ett återkommande inslag i ICA-tidningen för handlare och anställda. I serieform ger det ambitiösa biträdet Icander exempel på hur man kan förbättra butikens omsättning. (Namnet är sig likt, men utseendet blev helt annorlunda på den ICAnder som dök upp 1971.)

Läs några ICANDER-serier

1941

ICA Tidningen lanseras. Tidningen är en sammanbindande länk mellan inköpscentralerna och landets alla handlare och butiksmedarbetare. Tidningen ger tips om effektivare skyltmetoder, nya varor i produktsortimentet, och spanar kring allt som hör butiksvardagen till.

Läs mer om ICA-Tidningen

1942

En gemensam reklamavdelning för ICA skapas. Före 1942 hade de olika inköpscentralerna ingen gemensam marknadsföring. Men detta år ombildades Hakonreklam till ICAs reklamavdelning.

Läs om den gemensamma ICA Reklamavdelningen

1942

ICA Förlaget startas, för att ta hand om alla de olika trycksaker – tidningar, böcker, bilagor – som ICA nu börjat producera.

Läs mer om ICAs förlagsverksamhet

1942

ICA-Kuriren, som än idag är ett av landets ledande veckomagasin, startas.  Redan året innan hade ICA börjat publicera en veckoannons i Stockholms-Tidningen, som hade redaktionell karaktär.  Nu tar man steget helt ut och ger ut en separat tidning med husmodern som tänkt målgrupp.

Läs mer om ICA-Kurirens tidiga år

1946

”Sju sorters kakor”, en storsäljare än idag, publiceras för första gången.

1946

Nils Erik Wirsäll & Arne Lundgren far till USA för att studera amerikanska varudistributionens senaste nyheter.

Läs mer om deras studieresa

1946

En driftig handlare, Paul A Kågström i Skeleftehamn, är den första inom ICA-rörelsen att införa själv­betjäning.  ICA kommer centralt börja driva igenom modellen först några år senare, vilket gör att KF är första butikskedjan med utbredd självbetjäning i Sverige. Men handlare Kågström, som hade problem med att hitta personal, införde nyheten på egen hand i sin butik redan det här året.

Läs mer om Kågströms självbetjäningsbutik

1948

”Hakonsgiven”, där handlarna lägger skriftliga order direkt hos grossisten istället för att grossistens kringresande säljare tar upp order, införs. Nu stärks medlemsbegreppet ytterligare inom ICA-rörelsen för anslutna handlare.

Läs mer om Hakonsgiven

1953

ICA Provkök öppnar på Stureplan i Stockholm. Provköket var utrustat med all modern teknik och skulle även hjälpa ICA Kuriren, som ville skriva mer om mat, hem och hushåll.  Provköket utvecklades även till en testfunktion för alla sorts varor: höll de måttet för att användas i matlagning i hemmet?  Gjorde de inte det, fick de tummen ned – även om varorna kom från ICA själva.

Läs mer om ICA Provkök

1955

ICA-skolans födelseår har fastställts till 1955. Men felmarginalen kan vara något år. ICA-skolan växte nämligen successivt fram ur ICA-tidningen (Praktiskt Butiksarbete) under benämningen ”ICA-tidningens Praktiska kurser”. Många handlare och butiksanställda gick kurser här under åren som följde.

Läs mer om ICA-skolan

1958

ICA Provkök har fått en undersökningsavdelning. Den nya avdelningens uppgifter är att prova arbetsmetoder, konsumentreaktioner och varor.

Läs mer om provkökets arbete

1964

Det fanns en tid före både ICAnder och ICA-Stig. Under senare halvan av 1960-talet var ICA intimt förknippat med en kvinnlig karaktär – och hon var inte handlare utan kund. ”Unga fru ICA” eller ibland bara ”Fru ICA” hette hon – och hon dominerade ICAs marknadsföring i ett halvt decennium.

1964

ICA-logotypen tas fram av designern Rune Monö, och har i stort sett likadan ut sedan dess. 1964 monteras den i ett svep på tak och fasader och plötsligt finns logotypen på hundratals butiker runt om i landet. De enskilda handlarna samlas nu under ett gemensamt varumärke – ICA.

Läs om hur loggan skapades

1965

År 1965 genomfördes ”Stora kakbaket”, ICA-kurirens dittills största tävling. 15.000 recept sändes in från alla landsändar. I slutet av mars år samlades 21 finalister i ICA Provköks lokaler för att kämpa om medaljerna.

Läs mer om tävlingen

1965

Nordsvenska Köpmanna AB går upp i Hakonbolaget.  Av de fyra inköpscentralerna som gemensamt skapat ICA återstår nu tre: Hakonbolaget, EOL och SV.

Läs mer om uppköpet

1971

Här kommer den version av ICAnder som kommit att bli intimt förknippad med ICA. Året efter kommer hans hustru MonICA. Under många decennier fungerande de som samlande symboler för såväl ICA-företagen som ICA-handlarna

Läs mer.

1972

ICA-avtalet startar. Det är en finansieringsform för nya handlare, även kallad ”trappan till egen butik”, som möjliggjorde för nya handlare att starta butik nästan utan egna pengar.

Läs mer om ICA-avtalet

1972

Den form av ICA-stadgan, som i allt väsentligt är grunden även idag, tas fram.  ICA-Förbundet, dagens ICA Handlarnas Förbund, blir huvudägare i hela ICA.

Läs mer om omorganisationen 1972

1980

Rutiga Kokboken ges ut för första gången.

1982

ICA tog en aktiv roll  i Handelsdepartementets och daglivaruhandelns rikskampanj ”Bygden behöver butiken”, med den egna kampanjen ”Bygden behöver ICA butiken”

1984

Maja-Lisa Furusjö, legendarisk chefredaktör på ICA Kuriren och chef på ICA Provkök, tilldelas Stora Journalistpriset med motiveringen att hon var ”en orädd journalist, som aldrig tvekat att publicera sanningen om varor och tjänster”.

Läs mer om Maja-Lisa Furusjö

1984

ICAs dotterbolag AB Köpmannatjänst, som sålde butiksinredningar till ICA-handlarna, börjar installera returburksautomater för pantning av aluminiumburkar.

1988

ICA köper postorderföretaget Ellos i Borås.  ”Vi hade länge funderat att gå i på postordermarknaden,” sa ICA.  Några år in på 1990-talet säljs Ellos av.

Läs mer om ICAs år med Ellos

1988

Gröna pricken introduceras. Den hjälper kunden hitta till fettsnål och fiberrika matvaror med hjälp av förtryckta hylletiketter. Året efter överlåter ICA ”gröna pricken” till Livsmedelsverket som väljer att förnya varumärket genom att sätta pricken ovanpå en triangel som symboliserade matpyramiden. Nyckelhålet var fött.

1990

ICA90, den kanske största omorganisationen i ICAs historia, genomförs. De ursprungliga inköpsbolagen – Hakon, EOL, SV och Nordsvenska – försvinner nu helt. De slås samman i det centrala bolaget ICA AB, som ägs av moderbolaget ICA Handlarnas AB. Och det är handlarna själva som är aktieägare i det bolaget.

Läs mer om ICA90

1990

Under 1989 testas ett kundkort, kallat ICA Kortet, i butiker i Östergötland. Efter utvärdering så är lanseras ICA Kortet över hela landet under 1990.

Läs mer om ICA Kortet

1991

Begreppet ”ICA handlare” börjar användas mer aktivt. av ICA. Fram till nu har man även talat om t ex ”köpmän” och ”anslutna ICA butiker”. ”Din ICA-handlare” blir ett samlande begrepp, som det här året görs tillgänglig bl a som fasadskylt på ICA-butiker.

1999

Under åren har olika storlekar på ICA-butiker vuxit fram. Man har även talat om butikernas olika roller.  Nu renodlar man till fyra stycken butiksprofiler. Från minst till störst: Nära, Supermarket, Kvantum och Maxi.

2000

Holländska Royal Ahold går in som ägare i ICA-rörelsen bredvid Hakon Invest.  (2013 kliver Ahold av, vilket bl a får till resultat att ICA Gruppen bildas.)

2001

ICAs serie med reklamfilmer, kallat ”ICA-såpan”, startar. Det var tänkt att det bara skulle bli fem avsnitt. I dag är det världens längsta reklamsåpa, enligt Guiness rekordbok.

Läs mer om ICA-såpan

2010

Några år tidigare har apoteksmarknaden avreglerats. Nu startar ICA egna apotek: Cura.  Några år senare, 2014, köper ICA upp en annan fristående apotekskedja, Apotek Hjärtat, och slår ihop de två kedjorna under namnet Apotek Hjärtat.

2013

Hej då Ahold! Hakon Invest förvärvar Aholds ägarandel i ICA – och koncernen byter namn till ICA Gruppen, när de operativa verksamheterna i ICA och Hakon Invest slås samman.  Det blir nu ICA Gruppen som äger ICA Sverige, och levererar till alla handlare. Men det är samtidigt alla handlare, via sitt medlemskap i ICA-Handlarnas Förbund, som är majoritetsägare i ICA Gruppen.   Så ser den praktiska lösningen för ”fria handlare i samverkan” ut i dag.

2014

ICA köper den fristående apotekskedjan Apotekt Hjärtat och slår ihop det med den egna apotekskedjan Cura.

2017

ICA-idén med fria handlare i samverkan firar 100 år!