Så firade ICA 100 år
ica 100 år
Ett jubileum med mening
Solna, i december 2017.
Historien är inget nytt inom ICA. Vår historia skapar glädje, stolthet – och kunskap. För vi har fortfarande samma kärnverksamhet som för 100 år sedan: matbutiker.
När vi började planera ICAs 100-årsfirande var det därför lätt att tänka att det skulle handla om historien. Men vi slog tidigt fast att ICAs historia är fylld av framåtblickande människor. Dessutom ville vi inte fira en ålder, vi ville fira en idé: idén om fria handlare i samverkan. Vår grundare Hakon Swensons idé från 1917 som anpassats till rådande tider många gånger, och som säkert kommer utvecklas igen. Allt för att hålla den livskraftig.
Vi ville fira ett sekel av ständig förbättring, med en grundidé som lever stark. Dessutom, för en organisation som aldrig står still, varför fira de 100 år som varit, när man kan fira starten på de nästa 100 åren? Jubileumsåret ville vi därför även ägna åt att ta fram nya idéer, tankar och initiativ, för att göra 100-års firandet relevant för våra kunder och inte bara ett fyrverkeri.
Den tanken sammanfattar man inte genom att säga bara ”ICA 100 år” – utan genom att säga ”ICA 100 år – och framåt”. Utifrån det kom jubileet att vila på fyra grundstenar:
- HISTORIEN: Vårt avstamp framåt. Kunskap om förr gör oss stolta – och bättre rustade för det som kommer.
- INITIATIV: Projekt och idéer som gör skillnad över hela landet, och som fortsätter växa långt efter 2017.
- FRAMTIDEN: Rapporter och spaningar. Vilken värld är det ICA ska verka i framöver och hur vill kunderna ha det?
- FIRANDET: Självklart vill vi fira för att tacka alla som gjort det möjligt. Med handlare och medarbetare. Och med alla kunder.
När vi för fyra år sedan började planera inför jubileet tittade vi på hur ICA gjorde när man firade 90 år. Vi hade mycket hjälp av dokument från då, men hade gärna hittat ännu mer! Därför har vi satt ihop en samling texter, som ni hittar länkar till nedanför (och som även går att ladda ned som en pdf-tidning). De texterna sammanfattar allt vi gjorde tillsammans under 2017, för vårt eget minnes skull, men även till nytta för framtidens ICA. Och för andra företag, som funderar på hur ni ska använda ett jubileums kraft på bästa sätt, hoppas vi också dessa texter kan inspirera.
Så lycka till, alla ni som har jubileum att fira.
Och en extra lyckospark till ni som år 2067 ska fira ICA 150 år – och framåt.
Björn Olsson, kommunikationsdirektör på ICA Gruppen AB.
Eva Burén, kommunikationschef på ICA-Handlarnas Förbund.
Ett helt års firande –
Så här gick det till
(Länkarna leder till fördjupningsartiklar).
2014‑2016: |
|
Januari: |
|
Februari: |
|
Mars |
|
April: |
|
Maj: |
|
Juni: |
|
Juli: |
|
Augusti: |
|
September: |
|
Oktober: |
|
November: |
|
December: |
|
SE Eva och Björn
summera jubiléet
Den 3 oktober 2017, ett par månader innan jubileumsåret avslutades, berättade Eva Burén från ICA-handlarnas Förbund och Björn Olsson från på ICA Gruppen om jubileumsårets aktiviteter på Centrum för Näringslivshistorias årliga History Marketing Summit. Här kan du se hela presentationen (ca 26 min).