Ett historiskt
tårtkalas

23 september 2017 bjöd ICA på tårtkalas i sina butiker för alla sina kunder. 900 000 tårtbitar serverades, tillsammans med 1 miljon koppar kaffe. Dessutom ökade försäljningen 20% jämfört med samma lördag ett år tidigare. Succé i butikerna med andra ord – och även i sociala medier.

Det var inte bara medarbetarna och handlarna som skulle bjudas på kalas – utan så klart skulle kunderna ha ett extra festtillfälle under jubileumsåret, utöver de erbjudanden och evenemang som pågick under hela året i butikerna. Den 23 september anordnade ICA därför ett tårtkalas över hela landet. ICA-handlarna över hela riket bjöd alla som kom på tårta och kaffe.

ICA-Stig bjöd in via reklamfilmen i tv, i tidningarna annonserade butikerna och på Facebook skrev ICA uppdateringen: ”ICA fyller 100 år! Det firar vi med tårta. Mycket tårta. Sjukt mycket tårta.”

Under dagen kom det att serveras 900 000 tårtbitar och hällas upp 1 miljon koppar kaffe i landets ICA-butiker.

På sociala medier strömmade kommentarerna in. Men alla var inte helt uppskattande och många frågor började dyka upp. En av de första var om det fanns ett laktosfritt alternativ.

Anna-Sara Nilsson, Community manager på ICA och den som följde upp kontakter på sociala medier, svarade snart att ”ICA centralt kommer inte att skicka ut laktos- eller glutenfria tårtor” men att de enskilda butikerna säkert skulle ha alternativ.

Med det lät sig följarna inte nöjas. I stället strömmade fler frågor in, till exempel angående tårtläget för diabetiker, allergiker och palmoljemotståndare. Andra passade på att klaga på ICA för andra saker än tårtor och om det allmänna tillståndet i världen.

Ganska snabbt dök lustigkurrar upp i tråden också, sådana som ironiserade över ”bortskämda” kunder som ställde krav på firartårtan: ”Om jag tänkte glida förbi Ica på lördag runt 13-tiden, kan ni släcka ner i butiken då? Mvh en el-allergiker”; ”Jag är ICA-allergiker. Finns det någon möjlighet att få en tårtbit utanför butiken?”

Media uppmärksammade framför allt en Facebooktråden, som sköttes av Anna-Sara, bland annat genom artiklar i ett 50-tal tidningar. Anna-Sara Nilsson hyllades för sitt sätt att tålmodigt och fiffigt bemöta kommentarerna. Flera medier intervjuade henne, och i podden Digitalsnack berättade hon hur hon tänkt:

”Jag triggas av att hitta vägar att omvända någon som är skeptisk. Grundreceptet är som alltid: Svara snabbt, var saklig, var trevlig och använd humor när läge finns.”

 

Motiv-ID: Tårtkalas17sep2017-4