I centrum för firandet:
100-centralen

100-centralen på ICA Reklam i Kungälv hade som mål att hålla ihop kommunikationen runt ICA 100, erbjuda relevanta och smarta kommunikationslösningar samt stötta butiker, profiler och övriga intressenter inom ICA med kunskap och kontaktnät.

– Det känns som att vi har levererat bra på våra mål under året, säger produktionsledaren Petra Gustavsson.

När kom 100-centralen till?

– Under 2016 insåg vi att handlarna skulle behöva stöd för att berätta sin egen historia och för att göra 100-årsfirandet till sitt eget. På ICA Dagen 2016 var vi på plats som ”Bollplanket” och bollade idéer på lokala engagemang med butikerna. Under sommaren tog arbetet fart och på hösten startade 100-centralen på allvar.

Hur många är ni som jobbat på centralen?

– Vi har varit fyra till fem engagerade personer – formgivare, projektledare, skribenter och copywriters. Vi på 100-centralen har haft en övergripande kunskap som vi delat med oss av på hela ICA Reklam så att vi kunnat hjälpa butikerna.

Blev arbetet som förväntat, eller fick ni mer eller mindre att pyssla med?

– Något som blev mer jobb med än vi trodde var butikernas medarbetarfester där vi tog fram massor av material för dem att trycka eller skriva ut själva, samt en guide. Många använde materialet – kul!

Kommer ni ihåg någon speciell kaosdag eller succédag?

– Tårtkalaset blev både kaos och succé. Det var vi som beräknade hur mycket tårtor, servetter och kaffe det skulle behövas och gjorde allt material. Materialet passade alla butiker, från den minsta Nära-butiken till den stora Maxi-butiken. Butikerna fick mersmak och tyckte att vi borde fira oftare!

Några av 100-centralens insatser under året

  • Fotograferering, skyltmaterial, stöd för butiker, beräkning och beställning av tårtor och förbrukningsmaterial för tårtkalaset.
  • Material till ICA Parken och festerna på ICA Dagen och medarbetarkalasen.
  • Guide och material för tryck och utskrift för butikernas medarbetarfester.
  • Guide och manér för butikernas historia.
  • Säkrade kommunikationen för butikernas lokala engagemang.
  • Arbetsplatserna kläddes i ICA 100-manér för att engagera medarbetarna.