Butiksutveckling
Rimi
– en rimlig satsning
För att hänga på lågpriståget köpte ICA in sig i Hagengruppen och Rimibutikerna började breda ut sig över landet.
Från 1991 till 2003 var Rimibutikerna en vanlig syn i svenska städer. På ica-historien.se skriver Kjell Gunnarsson, tidigare bland annat informationsdirektör, om hur det hela startade:
”Lågpriskonkurrensen ökade. Alltfler traditionella ICA-butiker kom i kläm, när de fick en frifräsande lågpriskonkurrent som granne. Experternas prognoser spådde att lågprishandeln skulle nå en andel av 15 procent – kanske 20 procent – av marknaden. I styrelserummen väcktes frågan om ICA skulle vara med på ’lågpriståget’ och ta vår andel – eller om vi skulle ta av oss mössan och låta konkurrenterna härja fritt.”
ATTRAKTIVARE ÄN VÄNTAT
Bland många handlare var frågan kontroversiell, de uppfattade det som om tjänstemännen inte längre trodde på ICA-idén som affärsmodell och ville överge den. Men Kjell Gunnarsson skriver att så inte var fallet: ”Det handlade enbart om att komplettera vårt butiksnät utifrån den nya konkurrenssituationen.” I början av 1990-talet hade ICA fått upp ögonen för Rimis framgång i Norge och när styrelsen gjorde en studieresa till grannlandet möttes de av attraktiva butiker med ett väl avvägt sortiment, inte det torftiga sortiment på ”stampat jordgolv” som handlarna sett framför sig. Redan i slutet av 1991 togs beslut om att testa Rimi i Stockholm; knappt 20 ICA-butiker fick Rimi-skyltar och ett anpassat sortiment. Flera butiker med nedåtgående trend vände uppåt.
Kjell Gunnarsson:
”Rimikonceptet var förenligt med ICA-idén och handlarrollen. Det löstes genom att man fastlade en modell innebärande att handlaren hade ett bolag, där personal och varulager ingick, medan kostnaderna för lokaler, inredning, prissättning och andra administrativa tjänster samlades upp i en avgift som uppgick till 6,2 procent av omsättningen. Om handlaren sedan kunde landa bruttovinst och personalkostnad på tänkt nivå, skulle han utöver handlarlön få en rimlig vinst.”
Styrelserna tog sedan beslut om fortsatt breddning av Rimikonceptet vilket efter vissa modifieringar spreds till flera platser. I vissa fall tog det många år, men till slut blev Rimi en etablerad butiksprofil inom ICA. 2003 togs dock beslutet att Rimi skulle bort från den svenska marknaden. De flesta butikerna omvandlades till ICA Supermarket, tre lades ner.
”Vi har valt att fokusera på varumärket ICA. På så sätt kan alla våra butiker ha ICA egna märkesvaror och utnyttja ICAs betalkort och olika produkterbjudanden”, kommenterade ICA-handlarnas marknadsdirektör Ingrid Jonasson-Blank. Den danska lågpriskedjan Netto blev i stället ICAs lågprisalternativ. •