Under diskussionerna kom gruppen fram till att det viktigaste var att ha ett rakt och tydligt, men samtidigt ödmjukt, huvudbudskap. Ett budskap som bad kunderna om hjälp med det allra viktigaste – att agera hänsynsfullt gentemot varandra och butiksmedarbetarna.
‒ Själva begreppet föll på plats ganska snabbt. Vi ville helt enkelt att kunderna skulle handla med hänsyn. Ordet handla, med dess dubbla betydelse, kändes bra i butikssammanhanget och eftersom tiden var knapp gick vi vidare med det och funderade på vilka de faktiska kommunikationsbehoven var, berättar creative director Anna Donnellan.
Konceptet Handla med hänsyn var därmed satt. Företaget LTG som producerar skyltmaterial till ICA fick originalfiler från arbetsgruppen vid 16-tiden på lördagen och inom en timme fanns det material att skriva ut i alla butikers egna skrivare.
‒ En stund senare syntes första bilden på en handlare med skyltmaterial i butik i ett Facebookflöde. Så det gick verkligen undan, säger Anna Donnellan.
Under dagarna och veckorna som följde fylldes materialbanken på med golvdekaler, varselvästar, spritstationer och annat. Rent konkret innebar det att kunderna möttes av budskap som ”handla med hänsyn”, ”håll avstånd” och ”handla tryggt”. Innehållet uppdaterades löpande utifrån dagsaktuella rekommendationer och riktlinjer. ICA Reklam hade möte varje morgon för att snabbt ringa in nya kommunikationsbehov och lösa dem smidigt.
Eftersom det rådande läget gjort att en hel del tv-annonsering dragits in, fick ICA också tillgång till överblivna slot-tider och efter drygt en vecka hade konceptet, i samarbete med reklambyrån King, tagit sig hela vägen in till ICA-Stigs värld och ut till svenska folket. Det blev ett bra sätt för ICA att markera sin position som samhällsaktör i oroliga tider.
Sedan dess har materialet utökats och utvecklats utifrån behov. Bland annat bytte man bakgrundsfärg när julen närmade sig eftersom Handla med hänsyn-materialet drunknade när den röda julkommunikationen tog över i butikerna.