Varuhuset i
Rönneshytta

”Jag kan själv inte tänka mig annat än en sådan här automatisk robotmodell som gräsklippare”. Självsäkert, tydligt och förtroendeingivande talar Bertil Johansson för varan. Ett medelålders par lyssnar andäktigt och även jag själv som inte har en enda kvadratmeter gräsmatta utanför min lägenhet, blir sugen på en Husqvarna Automower Hybrid för cirka 26 900 kr. Det ovanliga med detta är att denna scen utspelar sig i en ICA Nära-butik i Närke.

I närheten av Skyllbergs bruk, som är känt för bland annat tillverkning av spik, ligger ICA Nära-butiken ”Varuhuset i Rönneshytta”. Men det ligger sanningen närmre att tala om det som ett varuhus än en vanlig ICA Nära-butik. Med sina drygt 30 000 artiklar (en genomsnittlig ICA Nära-butik har idag 5 000 artiklar i sortimentet) och 4 000 sprängfyllda kvadratmeter, tappar man lätt överblicken över sortimentet. Lägg därtill att lokalerna sträcker sig från lanthandelsbyggnaden från 1877 som försetts med ett par rejäla flyglar till omfattande ytor utomhus, delvis under skyddstak. Här och var upptäcker man halvt dolda trappor upp och ner till extra våningar. Man går lätt vilse!

Mitt ute i myllret av grillar och utemöbler står ett gammalt boningshus. I detta säljs skjutvapen och annan jaktutrustning, i ett annat rum finns en loppis, ytterligare ett är välförsett med julpynt, året om.

TREDJE GENERATIONENS HANDLARE

– Förr kom kunderna till lanthandeln för allt de behövde; livsmedel, skor, färg, bränsle, kläder, verktyg och så vidare. Det erbjudandet har vi fortsatt med, men idag behöver man erbjuda så mycket mer: cyklar, utemöbler, gasolgrillar, motorsågar och trädgårdsprydnader, berättar handlaren Mikael Johansson.

Han är född 1968 och tog över efter sin far Bertil 2009. Det var ganska självklart att han skulle bli handlare, han började på allvar att arbeta i affären efter lumpen 1987. Bertil, som fortfarande jobbar i butiken vid behov, och hans bror Åke hade innan dess drivit butiken sedan 1970 då de tog över efter sin far Gösta. Gösta hade då drivit butiken sedan 1940, då han som bodbetjänt fått ta över ansvaret för butiken som fortfarande ägdes av Skyllbergs bruk.

Varuhuset i Rönneshytta

Deponent: ICA AB

Arkivbildare: ICA, Centralt

Motiv-ID: DA2011-484054-ICA010315

Fotograf: Eva Hildén

Tidpunkt år från: 2011-01-01

Tidpunkt år till: 2011-12-31

Land: Sverige

Sökord: Butiker

Bildtext: Varuhuset i Rönneshytta

Beskrivning: Far och son ICA-handlare, Bertil och Mikael Johansson, var svåra att fånga på en och samma bild, då de hela tiden dras mellan de mest skiftande sysslor och telefonsamtal. Mikael har en son på 14 år som heter Kalle. Han ska också bli handlare.

Butikens historia går längre tillbaka än så, redan 1877 fann affär på platsen. I många år ägdes och drevs affären alltså av Skyllbergs bruk som en slags service till arbetarna, och försålde enbart sill och brännvin till brukets arbetare vid avlöning. Bertil berättar:

– Skyllbergs var ett Sverige i miniatyr. Bruket skötte allt åt arbetarna, de hade egen sjukvård, brandkår och egen järnväg. Gods som skulle till butiken kom till Lerbäck, lastades om på brukets smalspåriga järnväg, och kördes fram till Rönneshytta station, varifrån det senare fraktades med häst och vagn till butiken. Så fort barnen slutade skolan så följde de med pappa till bruket och fick jobb.

FRI FRÅN OCH MED HJÄLP AV SKYLLBERGS BRUK

År 1958 fick Gösta, som ibland inbjöds att jaga med brukspatron Ivan Svensson på Skyllbergs bruks marker, dels till stånd ett lån från bruket, som gjorde att han kunde köpa loss butiksfastigheten från samma bruk, dels ett löfte om hjälp att rita och konstruera en stor utbyggnad. Tiden var nämligen kommen för Snabbköpet! Sagt och gjort, 1959 öppnade den fantastiska nymodigheten.

Inte mycket finns idag kvar av den ursprungliga lanthandeln. Alldeles vid dagens kassor kan man se några dekorativt tillsågade träbitar i taket sticka ner mellan de moderna takplattorna, dessa utgör takbjälkarna i den ursprungliga lanthandeln, där Bertil en gång började sin bana som butiksbiträde.

NYTÄNKANDE JIPPON

Tittar man i butikens omfattande samling pressklipp framgår det att Gösta var en PR-man av rang. Spaltmeter efter spaltmeter finns skrivet om butikens osannolika tillväxt under tider då andra lanthandlar dog svältdöden. Rubriker som ”Närkes NK”, ”Mannen som lurade butiksdöden”, ”När andra lägger ner bygger Varuhuset ut” och alla tänkbara säljstimulerande jippon skapade publicitet som fick butiken att överleva och frodas i en miljö som kunde betecknas som avfolkningsbygd.

Gösta insåg tidigt att bilismens och därmed kundernas rörlighet var en större möjlighet än hotet från avfolkningen inom området i butikens närhet. Skapade man något som lockade, och annonserade om det, skulle folket komma. Särskilt om det fanns gott om parkeringsplatser och om det var söndagsöppet, vilket man var tidig med.

På 60-talet började man sälja kapitalvaror, frysboxarna var först ut. Boxarna beställde man och sålde direkt från godsvagnarna på tågstationen. TV-apparater såldes via trevliga tv-aftnar på Samlingsgården, ett slags lokalt folkets hus, som hyrdes och laddades med kaffe, kaka och orderblock. Från scenen predikades televisionens evangelium och på samma sätt såldes senare tvättmaskiner och Nils Johan-produkter via Nils Johan-aftnar. Och många andra aftnar.

Varuhuset i Rönneshytta

Deponent: ICA AB

Arkivbildare: ICA, Centralt

Motiv-ID: DA2011-484050-ICA010311

Fotograf: Eva Hildén

Tidpunkt år från: 2011-01-01

Tidpunkt år till: 2011-12-31

Land: Sverige

Sökord: Butiker

Bildtext: Varuhuset i Rönneshytta

Beskrivning: Ett muskedunder, några bananer, mellanmjölk, en påse godis och en motorsåg; en helt realistisk inköpslista på Varuhuset i Rönneshytta.

INGEN RAST, INGEN RO

Förbud mot att sälja varor på söndagar kom 1939, fick vissa kommunala undantag på 1950-talet och avskaffades 1972. Under slutet av förbudstiden valde Gösta att ha öppet i alla fall och bjöd in kunderna och demonstrationer, så att pengarna verkligen brände i bygdens fickor måndagen därpå. Gösta verkar för övrigt inte ha helgat många söndagar i sitt hektiska liv: han var på sina lediga stunder auktionist, aktiv inom lokala idrottsföreningar och satt med i mervärdesskattenämnden som representant för handeln.

Man ordnade vårmarknader i maj tillsammans med Volvo och Lantmännen som demonstrerade sina produkter utanför på gårdsplanen. Än idag ordnar man varje jul provsmakning på olika stationer utspridda över butiken.

Allehanda artister har ackompanjerat dessa uppskattade jippon: Bertil Boo, Bröderna Lindqvist, Leif Loket Ohlsson, Eva Eastwood och senast Atlas, en barnlyftande muskelhjälte känd från TV-programmet Gladiatorerna.

Handlarna i Rönneshytta tycks alltid varit snabba att haka på nya trender och produkter och man har många gånger brädat fackhandlare med aggressiv försäljning och påhittig marknadsföring.

Mest explosiv tillväxt var det på 70-talet och på 80-talet började trots allt konkurrensen från Askersund kännas och senare från den stora köpstaden Marieberg utanför Örebro.

Men än idag är man till exempel kända för sitt stora utbud av snöslungor i Rönneshytta. Mikael berättar också om det starka engagemang och den kunskap om reservdelar och andra beställningsvaror man besitter. Då andra inte orkar undersöka om det går att få tag i reservdelar, ger man sig sjutton på att det ska gå att fixa i Varuhuset i Rönneshytta. Och när man lyckas få tag i något som ingen annan klarar, då bygger man förtroende.

– Vi är för blyga för att säga nej när de ringer från Stockholm och letar efter ett grönt hammock-tak. Då letar vi upp det, säger Mikael.

HEMLEVERANSER MED DUETT

Man har också bedrivit omfattande handel med hemleveranser med bil. På 60-talet körde Bertil en Volvo Duett för att hämta bröd till butiken på morgonen. På vägen tillbaka stannade han hos kunder och sålde bröd, samt tog upp beställningar som han senare under dagen levererade, utan extra kostnad. Man levererade inom en omkrets på cirka en mil.

I mitten av 60-talet köpte man in varuautomater så att man kunde ha öppet ”dygnet runt”. Handlarna i Rönneshytta har alltid litat på reklamens kraft, vilket otaliga sparade annonser vittnar om i butikens pressklipparkiv.

Man slutar aldrig slås av hur stort utbudet är. Från mellanmjölk till hagelgevär och allt där emellan som sammanlagt bidrar till en årlig omsättning på 45 miljoner kronor. Man har till och med en egen verkstad med två mekaniker som servar och reparerar gräsklippare och diverse annat. Det är ett under att butiken kan drivas med endast 13 personer i tjänst när det är full fart. Man undrar om handlarna i Rönneshytta någon gång försökt sig på att sälja något som inte gått så bra?

– Ja, ridkläder gick inte så bra, blir svaret. Det mesta verkar annars finnas till salu. Slutligen kan man undra vem som köper julsaker mitt i sommaren? Ja, jag till exempel: På något sätt kom jag hem med en miniatyrgran i en ICA-kasse.