ICA Kvantum
Falköping

I mitten av oktober 2009 träffade jag Per Andersson på hans arbetsplats, ICA Kvantum vid Ållebergs centrum i Falköping. Vi samtalar om hans karriär och om hans liv med butiken idag.

Vi sitter i Pers arbetsrum i butikens kontorsdel. På väggarna hänger några diplom, som ”Årets företagare år 2000” och ett inramat tidningsurklipp från Skaraborgs Allehanda med texten: ”Köpmän banade väg för välståndet”.

Per Andersson, född 1937, äger butiken tillsammans med sin fru Berit. Butikschefen heter Peter Johansson, och dottern Marie sköter ekonomin. Som pensionär arbetar Per numera halvtid. Han följer utvecklingen, kollar hur det fungerar med försäljningen och deltar i alla viktiga beslut.

Med tidigt

Per växte upp i Floby, några mil väster om Falköping. Föräldrarna var jordbrukare, men Pers morfar hade handelsbakgrund. ”Kanske fanns det en liten gen där?”

Efter grundskola gick Per på handelsskola i Göteborg, och sedan blev det ICAs utbildningar. Han upptäckte tidigt att han ville arbeta med affärer, att det var roligt med kontakterna, och också för det är en social gärning att tillhandahålla varor till folk och få sin utkomst av det.

Redan när Per var 23 år tog han över en liten lanthandel i Floby. Efter tre år ville han lära sig mer och sålde butiken. ”Många tyckte att jag var tokig.” Istället blev det Åhlén & Holms populära trainee-kurs och därefter tio år på olika Åhléns-butiker, som var en bra erfarenhet.

Sedan blev det ICA

År 1975 fick Per chansen att öppna sin första ICA-butik. Det var ICA-Träffen i Herrljunga. Butiken på ca 600 kvm var då nybyggd. Där arbetade Per med familj till 1991. Året därpå var det dags för ICA Kvantum i Falköping. En liten butik fanns redan i området, och den nuvarande invigdes 1992.

”Jag hade blivit tillfrågad att gå vidare. Jag tvekade inte …” Per berättar om butik och lagerdel som är på 2 500 kvm, inklusive växthus på 200 kvm. ”Våra blommor är ett plusvärde”. Sedan finns ett konditori, som drivs av en lokal bagare, Mössebergs bageri, vid entrén. (Att deras vaniljhjärtan var otroligt goda kan intygas.)

Butikens utbud är framförallt inriktat på livsmedel, både vardagsmat och delikatesser och med särskilt fokus på hälsomat. Butiken erbjuder också recept. Numera tas alltid hänsyn till allergi och laktosintolerans, och detta har också inneburit nya varor. ”Det händer mycket nu”, enligt Per. ”Det är rättvisemärkning, och det är mycket med miljön. Vad ska vi äta? Vad är nyttigt? Vi har en svanenmärkt butik, och det innebär att vi också ska sortera soporna för återvinning.”

Detaljhandelns förändring

”Jag har varit med sedan man hade en penna bakom örat, och då alla hade räknemaskiner”, och den viktigaste förändringen de senaste decennierna har varit datoriseringen. ”Vi är beroende av ICA, vi behöver deras datasystem och deras system med lagerbeställning … och logistiken.”

Utbudet av matvaror har förändrats, det är helt annorlunda nu mot när Per började. Det finns ett större urval idag, ”folk har ju rest”, och det är mycket trender med det exotiska, något som inte såldes förr. ”Vi har nu över 20 000 artiklar, och vi kan i se i datorn vilka varor som vi har sålt eller ej.” När butiken startade hade man runt 4 500 artiklar. De har aldrig haft manuell disk, alltid halvmanuell hantering. ”Sedan 60 år har jag varit med om en tid som har förändrats helt. Förr paketerade man även jästen.” Det har skett en successiv anpassning till kundernas önskemål.

”För oss som har varit med så står det ICA i våra pannor.” Detta får bli Per Anderssons slutord.