Ransoneringskort från första världskriget.
Sortimentet
Smaklösa ransoneringar
utan guldkant
Under världskrigen infördes ransonering på varor. Ransoneringarna gällde importerade varor som kaffe och bananer, samt inhemsk produktion av bland annat kött, ägg, socker och mjöl. När staten insåg att andra världskriget kunde bli långvarigt etablerades Statens Livsmedelskonsumtion. De delade ut ransoneringskort som reglerade medborgarnas inköp. För butikerna var situationen svår – de var tvungna att följa ransoneringarna. Och man tvingades att satsa på substitut. ICA presenterade bland annat utspädningslösningen ICAFÉ och försökte få kunderna att prova nytt.
Cikoriakaffe och te marknadsfördes under både första och andra världskriget, men inget kunde ersätta riktigt kaffe. Även snattandet ökade och man fick konkurrens av svartabörshandlare. Middagarna var under krigen inte några smaksensationer, men om man ska vara positiv ändå ganska nyttiga, baserade på potatis, fisk och grönsaker. När kriget slutade den 8 maj 1945 stod handlarna med varor som över en natt blivit omöjliga att sälja. Några saker uppfanns också. Engångsblöjorna var till exempel bättre än de i textil.
Reklamaffisch för te, 1940-tal
Deponent: ICA AB
Arkivbildare: ICA Hakon AB
Motiv-ID: DA1900-8787-ICA002162
Fotograf: Okänd
Tidpunkt år från: 1940-01-01
Tidpunkt år till: 1949-01-01
Sökord: Reklam
Bildtext: Reklamaffisch för te, 1940-tal
Beskrivning: Reklamaffisch för te. I kafferansoneringstider skulle man lära sig att uppskatta te?
Ransoneringstabell, Hakonbolaget, 1940-tal.
Deponent: ICA AB
Arkivbildare: ICA Hakon AB
Motiv-ID: DA1900-8807-ICA002182
Fotograf: Okänd
Tidpunkt år från: 1940-01-01
Tidpunkt år till: 1949-12-31
Sökord: Övrigt
Bildtext: Ransoneringstabell, Hakonbolaget, 1940-tal.
Beskrivning: Ransoneringstabell.