Mattrender under
1980-talet

I tidningen Praktiskt Butiksarbete kunde man läsa om allt som rörde skötseln av en livsmedelsbutik. Den hade startat redan 1941 under namnet ICA-tidningen och utgavs av Forma PG (f.d. ICA-förlaget) fram till 2006 när den slogs ihop med ICA-nyheter. Etnologen Birgitta Conradson har lusläst gamla årgångar och berättar utifrån det om de svenska mattrenderna.

Under 1980-talet, i takt med snabbt ändrade konsumtionsvanor, fylldes artiklarna av mattrender och nya varor, och den s.k. snabbmaten hade nu definitivt fått sitt genombrott.

Om fraser som ”lågpris på allt kött” hade präglat 70-talet, var ”frukt och grönt” 80-talets stora varugrupp. Den färska broccolin, som tidigare varit något av en udda grönsak, ökade stort i mitten av decenniet. Efterfrågan hade tiodubblats på några få år. En annan nyhet var de färska örtkryddorna, med citronmelissen som en av favoriterna.

FÄRSK PASTA OCH IMPORTERAD ÄDELOST

Trots att man 1982 hade infört den praktiska potatisautomen i ”ta-höjd”, hade vi börjat äta mindre potatis till förmån för ris och den populära pastan. Vi hade fått smak på den nya färska pastan ”festmat i tiden”, enligt en artikel från 1986, men ännu dominerade de traditionella vardagsrätterna makaroner och korv och spagetti med köttfärssås.

I jämförelse med 1970-talet hade ostkonsumtionen fördubblats. Importen av hårdostar hade visserligen börjat minska, men dessertostarna ökade, framförallt grönmögelostarna, och i tidningen diskuterades livligt om osten skulle säljas manuellt eller inte. Vilken ost såldes mest? Herrgård, Hushåll, Grevé, Präst och Riddar dominerade ständigt 10-i-topplistan – och gör det troligen fortfarande.

Ostdisk i ICA Kom, Husqvarna.

Deponent: ICA AB

Arkivbildare: ICA Förlaget AB

Motiv-ID: DA1900-10340-ICA002880

Fotograf: Okänd

Tidpunkt år från: 1980-03-31

Tidpunkt år till: 1980-03-31

Sökord: Butiker

Bildtext: Ostdisk i ICA Kom, Husqvarna.

Beskrivning: Personal i ostdisken på ICA Kom, Husqvarna. Bilden är tagen vid sortimentanalys för ost.

MIKROVÅGSMAT

Snabbmaten hade kommit för att stanna, och sortimentet av portionsförpackad färdigmat växte. Detta innebar också ett genombrott för förpackningar som klarade att värmas i den nya mikrougnen. 30–40 procent av de svenska hushållen hade nu en mikrovågsugn. ”En siffra som kan väntas stiga avsevärt de närmaste åren”, skrev man året 1988.

De s.k. ensamätarna var en växande kundkategori, och alltfler dubbelarbetande föräldrar efterfrågade alltmer snabblagad mat. Barnflickornas tidevarv var förbi, och barn skulle hämtas på dagis. Snabblagad mat kom alltmer att få en stor roll i vår matplanering, och tidningen beklagade att rotfrukterna därmed hamnade lite i skymundan. ”Palsternacka – användbar till mer än du tror”, ett citat från 1980 som man ofta och gärna återkom till.

CAFÉ AU LAIT OCH ALLT MER JUICE

Vad mer var nytt inom matområdet på 1980-talet? ”Packad fisk” , d.v.s. färsk fisk i vakuumförpackning, blev en ny, omtalad vara 1981. Vi började dricka Café au Lait från Frankrike, lanserad av Arla, som ville sälja mer mjölk. Om detta skrev tidningen året 1986. Fruktyoghurt omnämndes 1989, som ”en mycket expansiv varugrupp”, och den färskpressade juicen från USA, ”sedan länge etablerad i grannländerna”, var nu också på frammarsch.

Idén att datummärka bröd diskuterades livligt från och med år 1982, och användningen av betalkort dök upp, åtminstone i spalterna, i början av året 1984.