Sortimentet
ICA-tidningen
lanserar nya varor
När ICA-tidningen, gemensam för ICAs alla köpmän och medarbetare, hade passerat sina tjugofem år, gjordes 1967 en enkät om dess läsvärde. Närmare 90 % av prenumeranterna åtminstone bläddrade och läste något i varje nytt nummer. Sannolikt noterade man nyheter, nya varor, ny teknik och fräscha butiksinredningsidéer. Och inte minst reklamen om nya varor.
När tidningen startade 1941 var det fortfarande krig och livsmedelsransonering. Nyheterna var få, varorna inhemska och varuutbudet litet. Redan 1946, ett år efter krigsslutet, var tongångarna optimistiska. ”Nu far vi ut igen” annonserade Cloetta. Nya varor, främst från Amerika, presenterades i varje nytt nummer, som juice och corned beef. Corn flakes ”uttalas kårn fläjks” marknadsfördes som ”färdig frukost i paket”. Det nya undermaterialet ”plastic” presenterades, t.ex. strumpor och tandborstar ”som aldrig går sönder”. Och snart skulle vi äta jordgubbar mitt i vintern, tack vare de nya s.k. fryskonserverna.
REPORTAGE FRÅN VÄSTER
Olika reportage berättade om nyheter utifrån, om intryck från andra länders detaljaffärer och om amerikanska husmödrar som ”köper för en vecka i taget”. Året 1951 var den stora nyheten färska grönsaker som började säljas allt mer. Handlarna gavs tips om en ny grönsaksdisk som skulle fyrdubbla försäljningen.
Färskvaror var överhuvudtaget på frammarsch, inte minst det mjuka brödet. Den nya självbetjäningen var ännu inte helt självklar, men debatterades. Bland nya varor fanns både galon, och Ravioli på burk.
Om morgondagens livsmedel, d.v.s. den industriella förädlingen, skrevs mycket året 1956. Man talade om robotbagerier ”där hela produktionen sköts av en enda man som inte är bagare utan elektronikingenjör”. Djupfryst kött hade debuterat i USA i början av året och skulle redan efter några månader dyka upp i stockholmstrakten. En inhemsk nyhet var mjölk i pappförpackning, men redan några år senare skrev man om ”hur oskadliggöra läckande tetra”.
AUBERGIN OCH HALVFABRIKAT
I 1961 års årgång av tidningen hade självbetjäningen blivit verklighet. En ny grönsak var den mörkvioletta auberginen, men man varnade för att äta den rå. År 1965 var de nya varorna många, alltifrån kakmix till ”Scotch Brite”. Tetran började bytas ut mot Brik, och mellanölet släpptes fritt från den första oktober.
1968 hade det djupfrysta definitivt slagit igenom, och de nya varor som lanserades var framförallt de snabblagade, som färsk potatis på burk, tårtbottnar och minutvisp. Födelsedagstårtan kunde nu tillagas på fem minuter.