Sortimentet
Fräscht, fräckt
och fryst
På vårkanten år 1945 kommer professor Edy Velander hem till Sverige efter att ha studerat den amerikanska livsmedelsindustrin. I ICA-tidningen berättar han om sina spännande upptäckter: det kemiska glaset plastics, mjölk i behändiga paket och butiker med självbetjäning. Men framför allt lovsjunger han de djupfrysta varorna, vars storhet vi svenskar snart kommer att få uppleva.
Den första försäljningen av djupfrysta varor i Sverige sker redan samma år. Erik Sundblom, direktör i Speceristernas Varuinköp, berättar för ICA-tidningen att den största utmaningen består i att ge butikerna rätt möjligheter.
– Därför vände vi oss till Electrolux, som konstruerade en kylbox som var lämplig för våra köpmäns behov. Sådana kylboxar finns nu i ett fyrtiotal butiker, men inom en snar framtid kommer det att handla om ett sjuttiotal. Många butiker skulle vilja ta upp en sådan försäljning men saknar utrymme, berättar han.
De nya kylboxarna rymmer 149 liter, är 110 cm långa, 76 cm höga och 95 cm breda. Säsongen för frysta bär och grönsaker pågår från november till april, under sommarmånaderna uppmuntras handlare att använda kylboxarna till glassförsäljning.
Spenat och blomkål är populära storsäljare, men de djupfrysta bären möter genast störst efterfrågan. Redan 1943 hade Nordsvenska Köpmanna AB uppfört en frysanläggning i Östersund, den skulle brukas för långtidslagring av färskvaror. Man upptäckte snart att anläggningen även kunde användas för djupfrysning av färska bär och grönsaker, och tack vare det kan det egna varumärket Sol-ICA presenteras år 1945. Det blir en omedelbar succé och bara fyra år senare räknar man med att kunna frysa 160 000 förpackningar på anläggningen – så länge råvarorna bara räcker. Bär från de norrländska skogarna når nu konsumenter i andra delar av landet, tillsammans med delikatesser som Lillgårdens tunnbröd och Röda Ulvens surströmming, som tidigare varit reserverade för lokala återförsäljare.
I slutet av 1946 lanseras även Findus djupfrysta bär och grönsaker. Matvaruleverantören i skånska Bjuv har installerat stora frysanläggningar där råvarorna fryses ner, högst fyra timmar efter skörd och förberedning. Förpackningarna lagras i 20 minusgrader och forslas i isolerade skåpbilar med stora kylbehållare till Maraboufabriken i Sundbyberg, därifrån sker distributionen till livsmedelsbutiker runt om i Stockholm. Köpmännen är övertygade om att djupfrysta livsmedel är en framtidsvara, men det gäller att övertyga de mer konservativa kunderna om deras storhet.
I början av 1947 presenteras djupfrysning som den mest moderna konserveringsmetoden. I butikerna förklarar biträdena, som också utbildats i ämnet, hur varorna sövs i sitt färska tillstånd och bibehåller sina egenskaper under lång tid. Inför försäljningssäsongen 1950 konstateras att utmaningen till stor del består av förutfattade meningar om att djupfryst är dyrare än färskt. Nymodigheten ses som en lyxvara och inget ”en sparsam husmor låter sig falla för”. ICA-handlarna kommunicerar friskt hur de djupfrysta varorna sparar både tid och pengar, eftersom de redan är rensade och klara. Kunderna uppmuntras att även värdera sin arbetstid i köket, inte bara räkna på kilopriset. Den yngre kundkretsen är piggare på nyheten och livsmedelsbutiker i områden med nybyggda lägenheter får en ordentlig skjuts tack vare sina nyinköpta frysboxar. Det här är framtiden!