Rent ägarmässigt handlade det om att slå samman de tre regionföretagen och det centrala bolaget ICA AB under det nya moderbolaget ICA Handlarnas AB. ICA 90 innebar därmed slutet för de ursprungliga inköpscentralerna.
Att lägga ner de gamla regionbolagen var omöjligt både rent praktiskt och kulturellt. Däremot lät man dem göra helt andra saker. ICA Hakon i Västerås blev ICA Detaljhandel AB, ICA Essve i Stockholm blev ICA Partihandel AB och ICA Eol i Göteborg blev ICA Företagen AB.
– Det var en revolutionerande period i och med att vi bröt sönder alla gamla strukturer. Jag tror inte att någon som inte var inne i systemet förstår hur cementerat ICA var. Det var inte bara en fysisk och ekonomisk fråga. Det handlade om kultur, rutiner, datasystem … ja, allting egentligen, berättar Göran Nord.
Omorganisationen innebar också att 150 topptjänstemän fick byta jobb eftersom deras gamla jobb helt enkelt inte fanns kvar. Roland minns det som en radikal omflyttning och en riktig omskakning av hela ledningsorganisationen. Av de fyra vd:arna som hade fattat beslutet om ICA 90 var det efter några år bara Roland kvar.
– Jag har en stor beundran för den dåvarande ledningen utöver mig, berättar Roland. Vi brukar säga att det har fattats många modiga beslut i ICA-historien. Kanske de modigaste ändå är de där man i praktiken avskaffar sitt eget jobb. Det kan gott delas ut ett antal bragdmedaljer för de besluten, säger Roland Fahlin.
Resultatet av ICA 90
Resultatet av den stora omorganisationen var några svåra år i mitten av 90-talet rent resultatmässigt, men ekonomin rätade sakta men säkert upp sig.
För Göran Nord innebar den nya tjänsten som vd för ICA Partihandel en tid av tuffa beslut.
– Under ett och ett halvt år stängde vi elva av 22 distributionscentraler och tog bort 3 000 jobb. Det var en fruktansvärd process, men det var nödvändigt för att rationalisera, minska kostnaderna och möta konkurrensen från lågprismarknaderna, berättar han.
Omorganisationen rörde inte handlarna särskilt mycket, förutom i ett avseende: nämligen att de fick flytta över sitt aktieägande från de olika regionala bolagen till ICA Handlarnas AB.
– ICA 90 var alltså en förändring på många plan och innebar också att handlarnas ställning stärktes i organisationen. Man förstår aldrig vad som händer samtidigt som man håller på, men så här i efterhand är ICA Handlarnas AB den strategiskt viktigaste förändringen vi gjorde, berättar Roland Fahlin.
Internationalisering och renodling
Under 1990-talet inträffade en ekonomisk kris i samhällsekonomin. Samtidigt talades det om internationalisering och när Sverige röstade om EU-medlemskap 1994 dök ett nytt orosmoln upp på himlen: innebar det här att de stora internationella kedjorna skulle invadera Sverige?
I samband med ICA 90 bestämde man sig för att ICAs framtid låg i internationalisering, vilket bland annat resulterade i en nordisk strategi och köpet av Hagengruppen i Norge.
– Egentligen handlade det mer om att försvara sig internationellt än om att expandera i Europa. Vi ville helt enkelt inte lämna fältet fritt för internationella spelare, säger Roland Fahlin.
En annan effekt av den förändrade omvärlden var att man våren 1991 tog beslutet att successivt sälja ut all verksamhet som inte hörde till ICAs kärnverksamhet. På så vis kunde man få loss pengar och investera där det behövdes.