I Sverige finns det 290 kommuner och i 285 av dem hittar man en ICA-butik. Sammanlagt finns det cirka 1 300 ICA-butiker över landet som drivs av nära 1 500 ICA-handlare, och siffran handlare är högre än butiker då en del butiker drivs av kompanjoner.
Alla dessa lokala entreprenörer är inte bara företagare som tar hand om sina butiker, utan de är också en viktig del av samhället som de engagerar sig i på en mängd olika sätt.
Detta stora engagemang har funnits ända sedan ICA föddes 1917, och att verka i samhället har alltid varit en viktig fråga man pratat om internt, men det har inte alltid synts eller lyfts fram så mycket utåt. I samband med ICAs hundraårsjubileum bestämde man sig för att ändra på det.
– Vi ville ta tillfället att visa på omfattningen av handlarnas samhällsengagemang och göra detta tydligt för allmänheten, men även bygga stolthet internt, säger Magdalena Sekkenes, PR-ansvarig på ICA-handlarnas Förbund och projektledare för satsningen.
Inför 100-årsjubileet 2017 påbörjades ett detektivarbete för att kartlägga omfattningen av handlarengagemanget – och hur olika det kunde ta sig uttryck. Vid en gemensam ICA-dag monterades en stor Sverigekarta upp och handlarna fick sätta gula lappar på ”sin” ort och beskriva vad de gjorde i samhället. Det blev också tydligt att många handlare inte ens tänkte på att de bidrog med ett lokalt engagemang, det var bara något som tillhörde deras vardag. Som ICA-handlaren i Järbo utanför Sandviken. Varje torsdag åker butikens minibuss ut på bygden och hämtar upp de pensionärer som behöver handla. Något som man ”alltid gjort” – och hela tiden gör.
Sverigekartan fylldes snabbt och blev en riktig aha-upplevelse för många, den blev ett synligt bevis på det stora samhällsengagemanget, som sedan gick som en röd tråd genom hela hundraårsfirandet.
Nu gällde det att hitta en mer exakt form för att berätta om handlarnas olika hjärtefrågor.
– Vi tänkte att om vi någon gång ska göra en ”coffee table”-bok så är det nu. Vi ville skapa en dokumentär bok fylld med känslor, bilder och berättelser, berättar Magdalena Sekkenes.
Idén var från början att hitta en berättelse per kommun, men den fick man snart överge. 285 berättelser blev helt enkelt för mycket material att hantera. I stället blev det 100 – lika många år som ICA firade 2017. Berättelser samlades in och lades in i ett enormt Excel-ark för att sedan sorteras och väljas ut.
Till sin hjälp med bokproduktionen anlitade ICA-handlarnas Förbund reklambyrån Open Studio med formgivaren Karin Ahlgren som fick stor betydelse. Boken delades in i kapitel med olika teman, där de olika berättelserna skulle passas in. Bokens teman är Brobyggarna, Vardagshjältarna, Visionärerna, Nytänkarna och Förebilderna. Berättelserna är hämtade från hela landet – från norr till söder.
För att ro projektet iland krävdes också ett gäng skribenter och fotografer som for land och rike kring för att dokumentera berättelserna. Och för att administrera detta digra material anlitades en projektkoordinator. Ett år tog det att färdigställa boken, som när den var klar omfattade nästan 400 sidor. Boken har tryckts i två omgångar – i sammanlagt 6 000 exemplar.
Premiär och fotoutställning
Boken fick namnet Lokala avvikelser kan förekomma, med anspelning på att varje enskild handlare och butik är unik och alltid anpassad efter lokala förutsättningar. Lanseringen skedde våren 2018 genom ett premiärevent på Kulturhuset i Stockholm, i kombination med ett frukostseminarium riktat till branschen och politiker.
Genom bokproduktionen skapades en enorm innehållsbank med berättelser och fotografier. Redan i början av projektet var planen att använda fotografierna på något mer sätt än i boken. Då beslut togs om att lanseringen skulle hållas på Kulturhuset växte även tanken fram på en större fotoutställning. Men var?
På Raoul Wallenbergs torg, i anslutning till Nybroplan i Stockholm, hade det tidigare arrangerats fotoutställningar i utomhusmiljö. Projektet sökte därför, och fick, tillstånd att arrangera en fotoutställning på platsen. Det ledde också till ett stort arbete med att ta fram bildtexter på både svenska och engelska och bygga ställningar som skulle klara väder och vind. Utställningen hade premiär i samband med lanseringen av boken, vilket blev mycket lyckat på flera sätt. Vädret i Stockholm våren 2018 visade sig från sin allra bästa sida och många stannade till för att titta och läsa.
Efter Raoul Wallenbergs torg gick utställningen vidare på turné. Först ut var Västerås, där utställningen, i samband med Kulturnatten 2019, sattes upp längs med Hakon Swensons Allé. Passande nog – då det ju var just Hakon Swenson som grundlade ICA 1917. Därefter har utställningen också besökt Almedalsveckan, Växjö, Karlstad och Göteborg. Även i Göteborg visades den i samband med ett seminarium som ICA Fastigheter arrangerade. Denna gång på temat trygghet.
Idag fortsätter berättandet via Instagramkontot @icahandlarna som har blivit något av en digital förlängning av boken. Två år efter att boken lanserats fortsätter aktiviteterna på kontot, där nya berättelser tillkommer löpande och antalet följare växer. Bilder och berättelser som fortsätter att engagera.