En karriär i ICAs
tjänst

Mia Rinzén, deliansvarig på ICA Supermarket i Östersund, har arbetat 24 år på ICA och sett företaget och sin egen butik utvecklas.

ICA Supermarket Odenhallen, exteriör.

Motiv-ID: Odenhallen_0037[1]

Bildtext: ICA Supermarket Odenhallen, exteriör.

Hur hamnade du på ICA Supermarket Odenhallen i Östersund?

– Det var min dåvarande man som kände handlarna och fixade en intervju. Jag var 19 år och trivdes från första stund. Affären ägdes av familjen Brogren och deras servicekänsla och omvårdnad om kunderna satt i väggarna. De första åren var jag överväldigad över att ha fått ett jobb mitt under brinnande lågkonjunktur. Då satt jag i kassan men fick sedan plockansvar i butiken. Efter några år började jag i delikatessen.

Vad har hänt med butiken under åren?

– Sedan 1991 när jag började har butiken haft fyra olika ägare. I dag är Magnus Bordosen handlare. Den familjära känslan som jag kände i starten är fastetsad. Och faktum är att kunderna är en stor bidragande orsak. Många har handlat här sedan butiken öppnade 1968 och stadsdelen växte fram. Vi har varit en naturlig knutpunkt. När butiken hade nått sin maxstorlek beslutades att Östersund skulle få en ny Kvantum. Vår butik gjordes om till en Supermarket och krympte med 800 kvadrat.

Vad har hänt med sortimentet under dessa år?

– Med vår omvandling förändrades sortimentet. Det har varit en omställning. Vi har inte någon kock längre men andelen färdigmat har ökat mycket. Delikatessdisken är mer konkurrensutsatt nu och det är högre arbetstempo generellt. Länge hade vi stans enda manuella disk och man vallfärdade hit. I dag finns flera konkurrenter samtidigt som fler handlar specialiteter över disk.

Går det att locka dig från butiken?

– Visst finns det motiga dagar men det räcker med att träffa några av stammisarna för att det ska ändras. Jag gillar mitt jobb och jag tycker att det är intressant. Yrket är också en del av ens identitet. När jag en gång stoppades av polisen och vevade ner rutan frågade de om det varit fest på ICA. Man blir igenkänd titt som tätt.

Vad tror du om framtiden?

– ICA som organisation ligger alltid steget före och ser trender. Det finns alltid stora möjligheter till vidareutbildning för oss som personal också. Jag hoppas att det miljövänliga med bland annat närodlat fortsätter och att kunderna i större utsträckning väljer det. Det händer också hela tiden saker med skräddarsydda lösningar och hur beställningar från webben görs