Livet
på en pinne

Glass var egentligen inte en ny produkt. Men när den under Stockholmsutställningen 1930 för första gången såldes på pinne följde en braksuccé. Mjölkcentralens styrelse
var fyra år senare ändå tveksam när glassen kom upp som lösning för vad man skulle göra med det överblivna mjölkfettet. Skulle det gå att sälja glass i vårt kalla klimat?
Chansningen Puck släpptes ändå till slut 1935. Namnet hittades i germansk folktro där ”Puck” var ett spefullt naturväsen och i Shakespeares En midsommarnattsdröm
blev en spjuver. Puck brädade folket och reklamnålen med narren blev högsta mode på skolgårdarna. 2016 sålde ICA cirka 15 miljoner stycksaksglassar. Populäraste
varianterna är Sandwich och Daimstrut.

Annons för Puck-stångblock, en blockformad glasspinne.

Deponent: Unilever Sverige AB

Arkivbildare: GB Glace

Motiv-ID: UNL001012

Tidpunkt: 1935

Bildtext: Annons för Puck-stångblock, en blockformad glasspinne.

Beskrivning: Annons för Puck-stångblock under lanseringsåret. Det var en blockformad glasspinne.