miljösatsning
med Skona

Skona är namnet på en serie med ICAs egenproducerade rengöringsmedel som lanserades 1991. Med Skona-produkterna satsade ICA handlarna på ett miljövänligt tvättmedelssortiment. ICA lanserade först tre olika Skona-produkter. Efter bara fem år hade antalet ökat till 17 produkter och 6 refiller. Skonaserien har ständigt utökats och innehåller idag tvätt- och diskmedel, papper, rengöringsmedel och städprodukter.

Det familjeägda producentföretaget AdeKema i Viared utanför Borås var redan från början huvudproducent av Skona-produkterna. 1995 blev AdeKema det första svenska företaget som klarade av de hårda miljökraven för kemiföretag. Företaget certifierades enligt miljöstyrningssystemet BS7750. För att uppnå denna certifiering krävs bl.a. att produkternas råvaror och miljöpåverkan under hela livscykeln redovisas i detalj.

– Vi kan inte förändra världen, men vi kan få omgivningen att få upp ögonen för vad som är viktigt för miljön, sa Johan Sandgren, vd för AdeKema, i samband med certifieringen.

Det var inte bara själva tvättmedlet som skulle vara miljövänligt. Förpackningarna skulle vara lika miljövänliga. ICA satsade på Skona-förpackningar där alla delar kunde återvinnas, både flaskor, kapsyler och etiketter. Skona-produkterna är svanmärkta och miljömärkningen har varit en mycket viktig fråga för ICA.

Vatten är källan till allt liv

”Vatten är källan till allt liv. Förstör det inte.”

Med detta slagord har Skona-produkterna marknadsförts. Näckrosen har från början varit Skonas kännemärke eftersom den växer i vatten och är beroende av rent vatten. Alla Skona-produkterna var försedda med en bild av en näckros, ritad för hand. I reklamen för Skona har ICA ibland använt sig av en groda. 1999 genomfördes en kampanj där konsumenter skulle köpa fem Skona tvättmedel och få en silvergroda som present.

Grodan är inte det enda djuret som har använts i Skona-sammanhang. En panda var på ett tidigt stadium tänkt som ett kännemärke för Skona. Pandan försvann dock under 1990-talet. I ICAs historiska arkiv gömmer sig också ett mycket speciellt Skona-märke. Det är ett tygmärke med en bild av en älg som luktar på blommor och texten ”SKONA”. Om detta märke har använts är osäkert.

Skona – över all förväntan

År 2000 lanserades Skona-produkterna i norska ICA-butiker. I samband med detta ändrades designen:

– Näckrosen behålls, men stilen blir mjukare, sa Bengt Furuvik, produktchef Skona, ICA AB. Etiketterna blev tvåspråkiga för att passa både på den svenska och norska marknaden.

Nu har Skona-förpackningarna ändrats igen. Tvättmedelsförpackningarna har fortfarande samma form men etiketterna har gjorts om. Näckrosen har försvunnit helt. Diskmedelsflaskan är inte längre av vit plast utan numera genomskinlig. Alla Skona-förpackningarna är idag färgglada till skillnad från de tidiga förpackningarna som dominerades av vitt.

I dag är Skona en av de ledande serierna inom tvättmedel. Framgången har också varit större än vad många först räknade med; Skona tvättmedel har haft en utvecklingskurva som är långt över förväntningarna.