Reseberättelser om
självbetjäning

ICA-tidningen var en facktidskrift som informerade om allt som kunde tänkas vara bra att veta för alla som arbetade i de butiker som var anslutna till ICA. Tidningen startades 1940 och årgång nr 10, år 1950 innehöll en hel del om nymodigheten Självbetjäning (SB). Vid denna tid handlade man vanligen över disk. Tidningens redaktör Sven Lindblad åkte till USA för att titta närmare på SB. Där var SB etablerad och en uppskattad teknik att handla mat på sedan ett tjugotal år tillbaka.

ICA-tidningen nr 10, 1950, specialnr "Självbetjäningshandboken".

Deponent: ICA AB

Arkivbildare: ICA Förlaget AB

Motiv-ID: DA1900-7718-ICA003304

Fotograf: Okänd

Tidpunkt år från: 1950-10-01

Tidpunkt år till: 1950-10-01

Sökord: Tidningar

Bildtext: ICA-tidningen nr 10, 1950, specialnr "Självbetjäningshandboken".

Beskrivning: Framsida och första insida till ICA-tidningen nr 10/1950 som antar gestalten av specialnummer: "Självbetjäningshandboken 1950".

Att läsa om SB när det började etableras i Sverige, är både intressant och roligt. Mycket av det som vi idag tar för givet i en butik, var nytt och oprövat då. Vid denna tid fanns det ca 100 SB-butiker i Sverige som var spridda över hela landet. KF, som låg i täten vad gällde omställningen, byggde om gamla butiker till SB med centrala medel och även ICA gjorde några försök med detta. Det fanns dock privata handlare som genomförde förändringen av egen kraft. Dessa köpmän var verkligen pionjärer. För att uppmuntra fler köpmän att gå över till SB så skrevs det flitigt om detta i ICA-tidningen.

SB-INSPIRATION FRÅN USA

I en artikel berättas det om att en av Kaliforniens mest ansedda arkitekter hade ritat nya butiker till Lucky-butikerna och dessa betraktades som det elegantaste och smakfullaste som presenterats. Inredningen var mycket påkostad och butikerna var stora, de kunde mycket väl jämföras med dagens ICA MAXI butiker när det gäller storlek. Kunderna sade att det var en upplevelse att handla i sådan fin butik. En genomsnittlig butik vid denna tid i Sverige var inte större än ca 70 kvm, en normalstor trerumslägenhet.

I en annan artikel berättas det om Fred Meyer som vid tidpunkten dominerade Oregons livsmedelshandel. Han hade börjat med en traditionell speceributik med betjäningsdisk men där allt var förpaketerat. Ris, kaffe, socker och andra varor som förut paketerats när kunden beställde vid disken var nu redan packat och klart. Butiken gick bra och han bytte till allt större lokaler. När han lyckats komma upp i en tillräckligt stor butik förverkligade han konceptet fullt ut. Alla varor paketerades och kunden fick själv plocka ihop sina egna varor i en korg. Med dessa personalbesparingar kunde han ha lägre priser som han annonserade kraftigt om när butiken öppnade. Och kunderna kom! Så till den milda grad att polisen bötfällde bilarna som stod parkerade överallt. Det gav honom mod att öppna en butik till och sedan dess har han bara fortsatt.

NYA HJÄLPMEDEL

Redaktören Lindblad praktiserade en vecka som speceribiträde i en av Fred Meyers butiker. Han berättar om ett helt nytt sätt att plocka upp varorna på hyllorna. De använde en liten kniv som var ett rakblad fastsatt i en hållare med ett litet skydd att dra för när den stoppades i fickan. Idag finns den överallt i en butik. Hyllorna var byggda för att passa kartongerna och det var bara att skära av toppen och där stod varorna snyggt och prydlig på hyllorna. Den tekniken används idag i lågprisbutikerna. Det var en stor butik med många anställda, ca 50 stycken. I en svensk butik vid denna tid var det normala ca 3–5 anställda.

I USA vid denna tid började även vagnar att användas av kunderna i butiken när de handlande. Men i början var det svårt att få kunderna att använda dem. Ett knep som det berättas om var att lägga ett paket JellO i varje vagn. Om kunden använde vagnen i butiken så fick hon paketet. Det var viktigt att få kunderna att använda vagnen, för det gjorde att de handlade mycket mer vid varje inköpstillfälle. Vissa av vagnarna gick dessutom att köra in i varandra, vilket sparade plats. Precis som idag.

Lästips: Varuhandeln – igår, idag, imorgon av Ingmar Tufvesson.