Marknadsföring
avLuxuskaffe

Under 1950-talet gjordes en stor satsning på marknadsföring av ICA-rörelsens gemensamma Luxuskaffe i olika möjliga och omöjliga sammanhang. Arne Conrad skriver om ett sådant evenemang i ICA Eols personaltidning Kryddan (julnumret 1952).

”Aldrig smakar kaffetåren så gott som när man varit i tvättstugan”, brukar den kaffeälskande husmodern säga. Det var kanske inte minst med tanke på detta som köpman Sven Persson i Näsby, ett villasamhälle strax utanför Kristianstad, i början av oktober ställde till med en stor demonstration av en tvättstuga med hypermoderna maskiner. Samtidigt bjöds på det lika moderna datumstämplade
kaffet.

Att döma av tillslutningen denna oktoberdag hade hela samhället och litet till mött upp i den perssonska butiken. Bilderna visar också tydligt, att även mannen har ett visst intresse för kvinnans hushållsarbete eller i alla fall de goda följderna av detta.

Budskapet om att affärens kunder i fortsättningen skulle få bruka tvättstugan, kom med mycket stor glädje till husmödrarna, då det är klent ställt med tvättmaskiner i Näsby.

Den kombinerade demonstrationen blev utan gensägelse en jättesuccés, men bakom den låg det också ett jättearbete. Det är som bekant lätt att säga tulipanaros men svårare att göra en. Den flitiga staben bakom det hela – herr och fru Persson, sonen Åke, döttrarna Doris och Ulla samt demonstratrisen fru Sandell och Peterson, den senare maka till vår disponent i Kristianstad – är värda en varm eloge för sitt arbete. Ty, se det var en riktig demonstration!