ICA Maxi
Uppsala

I början av september 2009 bilade jag till Stenhagen i Uppsala för att intervjua Bo Malm om hans karriär som handlare och om åren med Maxi ICA Stormarknad.

Bo Malm, född 1944, är andra generationens handlare. Hans föräldrar var lanthandlare på Väddö, men när kunderna på l950-talet skaffade bil och började handla i Norrtälje, flyttade familjen till Uppsala, där pappan öppnade en ny butik.

Samtidigt började Bo sin utbildning, på Köpmannainstitutet och gjorde utlandspraktik på ett detaljhandelsföretag i London. Väl hemkommen började han arbeta i en ICA Hakon butik, därefter på en av pappans nystartade butiker, ICA-hallen i Uppsala. Detta var hösten 1963 och där träffar han Wivi-Anne, blivande hustru och arbetspartner.

Bo ville snart pröva större butiker och skaffade praktik i Norrköping och Köping. 1971 flyttar han tillbaka till Uppsala och tillsammans med pappan planerar han för den då nya Årstahallen. Efter några år avled pappan, men Bo arbetade vidare tillsammans med Wivi-Anne.

På 1990-talet hade lågprisbutikerna gjort entré. ”Det var lite av ett rött skynke för oss traditionella handlare.” Ändå öppnade Bo tillsammans med tre andra lågprisbutiken Bra Pris på Vattholmavägen i Uppsala. Det skulle bli ytterligare en Bra Pris-butik nära Årstahallen, där sonen Urban börjar som butikschef. Därefter var det dags för steget till den riktigt stora butiken i Stenhagen.

Information, ICA handlarna

Deponent: ICA AB

Arkivbildare: ICA, Centralt

Motiv-ID: DA1900-9989-ICA006045

Fotograf: Okänd

Sökord: Informationsmaterial

Bildtext: Information, ICA handlarna

Kommunen hade i många år verkat för att en livsmedelbutik skulle etableras i Stenhagenområdet i Uppsala, och i februari 1998 öppnas en ICA Maxi Stormarknad med Bo Malm som handlare. Efter något år blir sonen Urban handlare och delägare, och de delar uppgifterna mellan sig. ”En familjemedlem tillför mycket till företaget,” menar pappa Bo. År 2005 trappar Bo ner till halvtid och tar hand om utvecklingsplaner, utbyggnader, personal och styrelsearbete.

Butiken är den 18:e Maxi Stormarknad i landet och den största i Uppsala. Från början är lokalen 9000 kvm, varav hälften av ytan är livsmedel och resten specialvaror. Efter en utbyggnad är totalytan idag 12 000 kvm.

Utbudet är brett, ca 30 000 artiklar inom livsmedelsidan. Förutom ett eget bageri finns endast en manuell punkt, en fiskavdelning, i övrigt är det mesta ”packat”. Butiken har stark fokus på frukt & grönt. ”Bra frukt & grönt = bra butik.”

Personalen, ”butikens största resurs” består av ca 140 personer, 5-10 personer på frukt och grönt, 40-50 kassörer, 15 personer på kolonial, på kött & chark 8 personer.

Närområdet är invandrartätt, och många av kunderna är invandrare. ”Detta har i vårt fall endast varit positivt,” enligt Bo. I övrigt kommer kunderna från ett ganska stort upptagningsområde.

Reklamaffisch för ICA

Deponent: ICA AB

Arkivbildare: ICA, Centralt

Motiv-ID: DA1900-9953-ICA006009

Fotograf: Okänd

Tidpunkt år från: 1971-01-01

Tidpunkt år till: 1979-01-01

Sökord: Reklam

Bildtext: Reklamaffisch för ICA

En stor förändring som skett är marknadsföringen av extrapriser. På 70-, 80- och 90-talen var prisfokuseringen total, man skulle ha lägsta pris och kunde många gånger sätta utpriset under inköpspris. Vissa varugrupper slutade nästan att säljas till ordinarie pris, som kaffe och köttfärs. ”Många gånger hann inte våra fasta kunder med att få del av dessa utbud. Det mesta köptes upp av tillfälliga kunder.”

Julskinkan, t. ex., var tidigare en stor förlustaffär där den tillfällige kunden fick det mesta av rabatten. ”Nu skickar vi ut en kupong och ger de bästa kunderna 100 kronor i rabatt på sitt skinkinköp, och vi har på så sätt slussat över rabatten till våra ordinarie kunder.”

”Det har varit fantastiskt att vara ICA-handlare”. Intervjun är slut, nya möten väntar. ”Varje dag möter du många människor… kunder, personal, leverantörer… Man måste tycka om dessa möten.”