ICA fick Sverige
att äta ute

Med Ringbarerna och mjölkbarerna runtom i landet – och finkrogarna i storstäderna – blev ICA Sveriges största restaurangföretag. 1982 såldes verksamheten av, men nu verkar ICA bli restauratörer igen.

Restaurang Bäckahästen

Deponent: ICA AB

Arkivbildare: AB ICA-Restauranger

Motiv-ID: DA1900-9736-ICA003635

Fotograf: Okänd

Tidpunkt år från: 1960-01-01

Tidpunkt år till: 1965-12-31

Gata: Hamngatan

Verksamhet: Restaurang Bäckahästen

Ort: Stockholm

Sökord: Byggnader

Bildtext: Restaurang Bäckahästen

Beskrivning: Exteriör och uteservering med kunder. Bäckahästen förvärvades av ICA-Restauranger i december 1953 och byggdes då om något. Den har gått bra då den intar ett av Stockholms bästa restauranglägen. Bäckahästen öppnades i mitten av 1920-talet av källarmästare

Ringbarerna fick namnet från de fyra ringarna i företagsemblemet, där EOL, NS, SV och Hakon samsades om utrymmet, och blev folkets restaurang i de städer där de etablerades. 1971 fanns det 135 ICA-ägda restauranger och faktiskt inte bara restauranger där man som på Ringbarerna gjorde sin beställning framme vid disken och fick maten på en bricka, utan också krogar med vita dukar och bordsbeställning, som Bäckahästen och Brända tomten i Stockholm. 1982 gjorde sig ICA av med restaurangerna, Cai Kofoed var den siste vd:n.

I dag, 35 år senare, är det restaurangnäringen som ökar mest i livsmedelsbranschen. Enligt SCB ökade restaurangernas försäljning med 7,2 procent från 2015 till 2016, under samma period ökade livsmedelshandeln endast med 2,3 procent, och för första gången omsatte restaurangerna mer än livsmedelsbutikerna i kronor räknat.

I en artikel i Dagens Nyheter från den 10 januari 2017 konstaterar Andreas Svensson, konsult på Handelns utredningsinstitut, HUI, att konsumenter är svåra att förstå sig på:
– Å ena sidan dras de till lågprisbutiker, å andra sidan äter de mer på restaurang. Det gör marknaden oerhört komplex.

Han passar också på att sia om livsmedelsbranschens motattack mot restaurangerna:
– Nästa steg kanske blir att man bygger in restauranger i butiken, säger Andreas Svensson, konsult på HUI, Handelns utredningsinstitut.

Jodå, det är precis vad som håller på att hända. Flera ICA-handlare har byggt in restaurangdelar i sina butiker. Precis som med Ringbarerna utnyttjar de nya butiksrestaurangerna att råvarukedjan är löst – butikerna ska ju ändå ha sallad, kött och grädde. Men till skillnad från de gamla restaurangerna har butiksrestaurangerna ett plus: här finns en naturlig kundström. I samband med shoppingrundan efter smör, bröd och tacoprylar lägger man en beställning på hamburgare, pizza eller korvstroganoff, hämtar maten när kundvagnen är fylld och betalar i kassan. Så handlas mat på 2000-talet.