Sju sorters kakor
gör succé

ICA Förlagets betydelse som reklamspridare under 1940- och 1950-talen kan inte nog betonas. Den enskilt viktigaste orsaken till framgången var lanseringen av Sju sorters kakor 1946. I ett brev från den 26 oktober 1950 delger vd:n vid Eol, Emil Clemedtson, förlagets vd Gösta Ekholm en episod som visar hur ryktet kunde spridas i ICAs tjänst:

Broder!

Jag skall berätta Dig ett ganska skojigt intermezzo, som jag upplevde i går kväll. Jag var på en sjösättningsmiddag för en båt för Svenska Lloyd, ”Sicilia”, och hade till bordet en italiensk diplomatfru, född svenska.

Jag gjorde naturligtvis reklam för ICA och Eol, och då berättade hon följande:

Jag hade en väninna som bor på Teneriffa, och jag fick ett mystiskt brev från henne för något halvår sedan, där hon sade att det hade kommit ut i Sverige en utomordentlig bok som innehöll tusen recept på kakor och som hon var mycket angelägen att jag skulle skaffa henne. Den var utgiven på ett förlag som hette någonting på tre bokstäver. Efter mycket rännande i boklådor kom jag underfund med att det var ICA-förlagets ”Sju sorters kakor”, som vederbörande bokhandlare
efter en tid lyckades skaffa mig och som jag sedan skickade till Teneriffa.

Denna diplomatfru var mycket angelägen att få reda på vad ICA var. Naturligtvis försökte jag så gott jag kunde förskaffa mig dels egen tillgivenhet och dels tillgivenhet för ICA, och dessutom fick jag utlova att skicka henne icke blott ”Sju sorters kakor” utan även en del andra av våra ICA-böcker.

Det är ju märkvärdigt, att ”Sju sorters kakors” rykte trängt ned ända till Teneriffa, vilket jag vill glädja min herre och Dina medarbetare med.

Din tillgivne

Emil Clemedtson